Wij gebruiken cookies om het webverkeer te analyseren. Er worden geen persoonsgegevens verzameld en uw bezoek wordt geanonimiseerd om uw privacy te waarborgen.
De SBOK (Stichting Scholing Begeleiders van het in zijn Ontwikkeling bedreigde Kind) verzorgt cursussen en trainingen om professionals toe te rusten met de benodigde kennis en vaardigheden om kinderen en jongeren met een hulpvraag met betrekking tot ontwikkeling optimaal te kunnen begeleiden.
Kinderen en jongeren met een hulpvraag met betrekking tot ontwikkeling hebben het recht begeleid te worden door professionals die goed toegerust zijn in het geven van evidence based of, indien niet voor handen, practice based (best practice) begeleiding en die de praktische toepassing daarvan zodanig in de vingers hebben dat de begeleiding prettig, spelenderwijs en kindgericht aangeboden wordt.
Bij begeleiding van kinderen wordt het kind altijd bezien binnen de samenhang tussen kind‐taak‐omgeving.
De SBOK gelooft dat een goede mix tussen (evidence based) kennis en (vooral ook) praktische toegepaste vaardigheden nodig zijn voor deze professional ten behoeve van een optimale begeleiding van het kind en de omgeving van het kind.
De SBOK is ervan overtuigd dat wetenschappelijk onderzoek antwoorden moet geven op praktijk gerelateerde vragen.
De activiteiten van de SBOK richten zich voornamelijk op de driehoek rechts‐beneden.
De SBOK is van mening dat onderwijs aan de volgende aspecten moet voldoen:
De SBOK doet dit alles zonder winstoogmerk. De opbrengsten worden aangewend om de continuïteit te waarborgen, vernieuwingen mogelijk te maken en up to date te blijven.
De SBOK blijft in de toekomst een kleinschalige organisatie met korte lijnen, die evidence based en praktijkgerichte scholing en trainingen aanbiedt voor begeleiders van kinderen en jongeren met een hulpvraag met betrekking tot ontwikkeling, zowel binnen Nederland als ook waar mogelijk daarbuiten.
Het cursusaanbod moet zodanig samengesteld zijn dat het een zinvolle bijdrage levert aan het werk van de zorgprofessional.
Alle cursussen zijn bij voorkeur geaccrediteerd. Eventuele toetsing moet geen controlerende maar een stimulerende functie hebben.