Wij gebruiken cookies om het webverkeer te analyseren. Er worden geen persoonsgegevens verzameld en uw bezoek wordt geanonimiseerd om uw privacy te waarborgen.

Cursusinformatie F.O.K. cursus 2025-2026

Fysiotherapie en Ontwikkelingsmogelijkheden bij Kinderen van 0 tot 2 jaar

Inhoud

Fysiotherapie bij ontwikkelingsmogelijkheden bij kinderen van 0-2 jaar (FOK cursus);
is een thematische post-master cursus, waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen.

- U leert het kinderfysiotherapeutisch handelen bij veel voorkomende problemen in de vroegbehandeling en begeleiding van kinderen van 0-2 jaar en hun ouders.
- Bij jonge kinderen speelt het betrekken van de ouders bij het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling een duidelijke rol. Ook hier zal aandacht voor zijn.
- De lesstof is vernieuwend en onderbouwd, evidence based waar mogelijk, best practice waar nodig, evidence wordt vertaald naar praktisch toepassingsniveau.
- De lessen zijn interactief, praktijk gerelateerd, uitdagend en inspirerend, docenten zijn enthousiast en benaderbaar, we leren van, door en met elkaar, U wordt aangezet tot zelf denken.

Leerdoelen

Na de cursus kunt u;
- de normale motorische ontwikkeling bij kinderen van 0-2 jaar herkennen en
onderscheiden van een vertraagde of afwijkende ontwikkeling.
- de motorische ontwikkeling van kinderen van 0-2 jaar in kaart brengen d.m.v.
motorisch onderzoek en daarbij de kinderfysiotherapeutische aanpak afstemmen op
het kind, de te leren vaardigheid en zijn/ haar omgeving.
- veelvoorkomende hulpvragen van kinderen van 0-2 jaar behandelen, rekening
houdend met relevante kind, taak en omgevingsfactoren.

Doelgroep

De Thematische F.O.K.-cursus is bedoeld gediplomeerde kinderfysiotherapeuten met belangstelling voor het behandelen en begeleiden van kinderen van 0-2 jaar en hun ouders.
Als kinderfysiotherapeut bent u werkzaam in de vroegbehandeling en -begeleiding van het in zijn ontwikkeling bedreigde kind van 0 - 2 jaar.
Geregistreerde fysiotherapeuten die de voormalige NDT-Kindercursus of huidige cursus kinderneurorevalidatie (minimaal module 1) hebben gevolgd zouden over voldoende kennis en ervaring moeten beschikken om actief deel te kunnen nemen aan de FOK-cursus.
Belgische deelnemers met een afgeronde Masteropleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie, specialisatie Neuromotorische revalidatie of Pediatrie zijn eveneens van harte welkom

Clusters

De cursus bestaat uit een zevental clusters van 2 lesdagen.
In het eerste cursusjaar (2025-2026) dienen er minimaal 3 clusters verplicht gevolgd te worden: 1A, 1B en een van de 5 overige clusters. Heeft u cluster 1A en 1B of cluster 1 in een voorafgaand jaar reeds gevolgd dan is deelname per cluster afzonderlijk mogelijk.

De volgende thema’s komen aan de orde:

Cluster 1A

  • kinderfysiotherapeutisch handelen bij kinderen van 0-2 jaar - onderzoek

Thema’s dag 1
Historisch perspectief – visie op motorische ontwikkeling

  • Toepassen klinisch redeneren bij kinderen van 0-2 jaar
  • Algemene motoscopie toegepast op kinderen 0-2 jaar
  • Motoscopie van de ademhaling van de zuigeling
  • Motoscopie - Taak georiënteerde observatie/ Taakanalyse - Motorische vaardigheden vanaf geboorte tot en met kruiphouding

Thema’s dag 2

  • Motoscopie in beweging – Taak georiënteerde observatie/ taakanalyse motorische vaardigheden vanaf verticalisering (komen tot zit, komen tot stand, langslopen, loslopen, klimmen, klauteren, traplopen)
  • Standaard en toegevoegd orthopedisch onderzoek bij kinderen van 0-2 jaar
  • Meten van mobiliteit, kracht en tonus bij kinderen van 0-2 jaar
  • Standaard en toegevoegd neurologisch onderzoek – procesanalyse bij kinderen van 0-2 jaar
  • Primitieve reacties
  • Toegepaste motometrie bij kinderen van 0-2 jaar

Cluster 1B

  • kinderfysiotherapeutisch handelen bij kinderen van 0-2 jaar - behandeling

Thema’s dag 1

  • Kinderfysiotherapeutisch proces bij kinderen van 0- 2 jaar - interventie gericht op ICF-CY domein: Participatie
    (interactie en mogelijkheid tot exploreren)
  • (Werkcollege gecombineerd met skills training gericht op) het beïnvloeden van het ICF domein: Participatie (Spel en speelplezier)
  • Kinderfysiotherapeutisch proces bij kinderen van 0- 2 jaar - interventie gericht op ICF-CY domein: Externe factoren
    (Samenwerken /partnering en communiceren met ouders)
  • (Werkcollege gecombineerd met skills training gericht op) het beïnvloeden van het ICF domein: externe factoren – samenwerken/partnering en communiceren met externe factoren (ouders) rondom kinderen met motorische problemen bij kinderen van 0 - 2 jaar.

Thema’s dag 2

  • Het kinderfysiotherapeutische behandelproces bij kinderen van 0-2 jaar
  • Spierkrachtversterking bij kinderen van 0-2 jaar.
  • Putting it all together – toepassen van kennis, inzicht en vaardigheden in praktijksituatie met kinderen (0-2 jaar)

Cluster 2

  • Asymmetrische zuigeling
  • Plexus Brachialis Parese

Cluster 3

  • Het jonge kind met cerebrale parese
  • Spina bifida
  • Orthopedische afwijkingen

Cluster 4

  • Ademhalings-, hart- en buikproblemen
  • Pre- / dysmaturiteit

Cluster 5

  • Het jonge kind met een globale ontwikkelingsachterstand
  • Het hypotone kind

Cluster 6

  • Samenwerken en communiceren rondom eten, drinken en passende communicatie met het jonge kind
  • Bijzondere voortbewegingsvormen

Wat wordt van u verwacht;

Studiebelasting

Per cluster 13 lesuren en circa 26 uur zelfstudie.
U bestudeert zelfstandig de leerstof, formuleert leervragen en bereidt u actief voor op de bijeenkomsten, waarin u uw inzichten deelt met de docent en de andere cursisten. Uw praktijkervaring en de koppeling met de theorie vormen de basis voor de discussie en interactie met elkaar. U kunt op niveau sparren met medecursisten over toepassing van de kennis en vaardigheden voor uw werkveld en vakgebied.
Voorbereiding bestaat uit het lezen van verplichte literatuur en het maken van voorbereidingsopdrachten.

Borging

Leren gaat verder ook na het volgen van lesdagen.
Na het volgen van het verplichte basiscluster kunt u per cursusjaar 1 maal een van de docenten consulteren voor persoonlijk advies op maat rondom vragen waar u in uw werksetting tegen aan loopt.

Certificaat

De deelnemers ontvangen aan het einde van de cursus een certificaat op basis van presentie (100%) en voldoende actieve participatie.

Het Kwaliteitshuis Fysiotherapie:  accreditatie wordt opnieuw aangevraagd bij het KNGF voor het deelregister Kinderfysiotherapie en bij Stichting Keurmerk Fysiotherapie voor onderstaande clusters (vakinhoudelijk):

Cluster 1 A: geaccrediteerd met 18 punten
Cluster 1 B: geaccrediteerd met 18 punten
Cluster 2 : geaccrediteerd met 18 punten
Cluster 3 : geaccrediteerd met 18 punten
Cluster 4 : geaccrediteerd met 18 punten
Cluster 5
Cluster 6

Accreditatie Belgie 2025 en 2026 via Pro-Q-Kine:

Voor cluster 5 en 6 wordt weer accreditatie aangevraagd voor het register Pediatrische Kinesitherapie

Cluster 1A , 1B, 2, 3 en 4 in 2025: 26 punten per cluster

  • Mevr. drs. M Vanderlinden-Speck, (Mspt, kinderfysiotherapeut, cursusleiding)
  • Mevr. M. de Vlieger, (MSc, kinderfysiotherapeut)
  • Mevr. W. Tijhuis, (MSc, kinderfysiotherapeut)
  • Mevr. B.H.H. Gurian - Smeets, (orthopedagoog)
  • Mevr. M. Verhoef, (preverbaal logopedist)

In het eerste cursusjaar (2025-2026) dienen er minimaal 3 clusters verplicht gevolgd te worden: 1A, 1B en een van de overige 5 clusters. Heeft u cluster 1A en 1B of cluster 1 (voor 2020) in een voorafgaand jaar reeds gevolgd dan is deelname per cluster afzonderlijk mogelijk.

Datums 2025-2026

Cluster 1A: 27 en 28 maart 2025 = volgeboekt
Cluster 1B: 6 en 7 mei of 8 en 9 mei 2025 = volgeboekt
Cluster 2: 12 en 13 juni 2025 = volgeboekt
Cluster 3: 2 en 3 oktober 2025 = volgeboekt
Cluster 4: 13 en 14 november 2025 = volgeboekt
Cluster 5: 29 en 30 januari 2026 = volgeboekt
Cluster 6: 5 en 6 maart 2026 = volgeboekt

Lestijden

Donderdag: 9.30 uur - 17.30 uur
vrijdag: 9.00 uur - 17.00 uur

Locatie

Buitenplaats Vaeshartelt
Weert 9
6222 PG Maastricht
Tel.: 0031 - 43 - 369 02 00
website: www.vaeshartelt.nl
(overnachting ter plekke is mogelijk tegen gereduceerd tarief: 10% korting middels telefonische boeking op best available rate)

Deelnemers

Minimaal 8 en maximaal 15 cursisten per docent

Cursusgeld

Het cursusgeld (inclusief voorschot € 100,-, digitale syllabus, lunch, koffie/thee) voor deelname aan de gehele cursus bedraagt € 3.300,-; deelname aan zes clusters € 2.945,-; voor deelname aan vijf clusters € 2.585,-, voor vier clusters € 2.230,-, voor drie clusters, € 1.810,-, voor twee clusters € 1.390,- en voor één cluster € 820,-.

Plaatsing

Op volgorde van ontvangst van het voorschot. Bij over-inschrijving wordt het voorschot gerestitueerd.

Betaling

Voorschot (€ 100,-) zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 30 januari 2025 met vermelding van naam en voorletters van de inschrijver op IBAN NL45ABNA0513154485 t.n.v. Stichting S.B.O.K. te Brunssum. Betaling van het resterende bedrag per 20 februari 2025 middels de bij inschrijving verstrekte éénmalige machtiging of per factuur in twee termijnen: cluster(s) 1A, 1B, 2, 3 en 4 per 20 februari 2025 en de cluster(s) 5 en 6 per 1 januari 2026.

Annulering

Zie de inschrijvings- en annuleringsvoorwaarden van de Stichting S.B.O.K. op www.sbok.nl.

Aanvraag inschrijfformulier